زمان قبل الثورة متبتدي ” علشان هي لسة منتهتش ” المزيكا والفنون بأنواها المختلفة بجد كانت بدأت تقل بشكل ملحوظ, و الذوق العام للناس تدني لأقصى مستوياته الصراحة وكان بدأ ينهار و مبقاش حد بيشتغل بضمير في هوياته اللي بتفرحه وهو بيعملها حتى ! .. تقريبا كانت الناس كلها اساسا بدأت تنسى المعنى الحقيقي للفن, و ده كان باين في الأغاني والأفلام اللي كلها نفس اللون و الشكل و الطعم وتقريبا نفس الناس اللي بتمثل ! و من قلة الأفكار هتلاقي مثلا عمر و سلمى 1 و 2 و 3 …. !!

في 25 يناير وبعدها إبتدت تظهر مواهب بقى كانت مدفونة في أعماق أعماق الأرض, منهم الشعراء, المصوريين, المطربين, الرساميين و المخرجين و غيرهم من المواهب الفنية الدفينة, حتى أثناء الثورة كان هناك مليون موهبة في قلب الميدان, كنت بسأل أد ايه عندنا مواهب بيغنوا علشان نسمعهم و يحركوا مشاعرنا في حب الوطن و بيمثلوا علشان نستمتع بأسلوبهم وكأنها سينما في الميدان و كوميديان علشان يضحكونا في عز همومنا .. والغريب ان مفيش حد فيهم كان وحش اللي بيغنوا مثلا صوتهم كان يهز جبال وقلوب الرجال !

و أنا شخصيا بدأت أتغير فنيا و طريقة تفكيري نفسها تتغير بعد اليوم ده, و كان شرف ليا اني اسمع وأعرف ” رامي عصام, محمد النحاس, ذاب ثروت, كايروكي, مسار إجباري وغيرهم من الموسيقين و انا بالمناسبة كنت اعرف شوية منهم لكن مكنتش بهتم وقتها غير بالراب المصري علشان كانوا بيتكلموا بدون خوف وقيود ! .. و أنا أسف لو نسيت حد من اجمد فنانين في مصر لكن انا كل اهتمامي المحتوى نفسه : ) , وبالنسبة للتصوير انا شفت كمية مواهب لا تعد ولا تحصى بصراحة في المجال ده و بما اني بحب التصوير اساسا في انا مبسوط اني لقيت عدد مواهب التصوير ده موجود في مصر .. و غيرهم من مواهب الثورة المشرفة اللي لسة مكملتش و ان شاء الله هتكمل قريب جدا!

و انا دلوقتي هحط فيديوهين لناس بجد بحترمهم أوي

إنت بق أيه رأيك في الفنون في مصر بعد الثورة يا ترى بقى ليها هدف ولا هي هي وقدامها شوية ولا ايه هو بالظبط رأيك ؟

