إمبارح كان بيتظاهر أمناء الشرطة عند وزارة الداخلية، و كمان في بعض المحافظات التانية و فيه اكتر من حاجة محيراني، و هو ان مفيش بلطجية ظهروا كالمعتاد اثناء مظاهرتهم دي وكانوا بيطالبوا بإقالة سيادة اللواء العيسوي و اساسا الراجل ده عاجب فئة كبيرة جدا من الشعب بسبب الرقي و التحضر و التفهم الفكري ده غير ان من اول ما جه على التلفزيون كدة نحس انه راجل بسيط ف كان غريب توي بالنسبة ليا حوار انهم يطالبوا بإقالته و كمان الجميل انهم عايزين يرجعوا محمود وجدي اللي من نظري كان شكله سفاح او الوجه التاني من نفس العملة لوجه العادلي بس ده بحبة صياعة على شوية سياسة بسلطات و بابا غنوج و حاجات تانية!! و الأغرب في الامر ان حصل حريق في مبنى وزارة الداخلية في اخر دورين او تلاتة حاجة كدة و رغم التجمع في اكتر من محافظة في نفس الوقت كانت وخليتني محتار مين اللي محركهم ؟ طب إحنا كشباب نزلنا الشارع عن طريق استخدام الانترنت هما نزلوا بإستخدام ايه بق ؟ اللاسلكي ولا ايه النظام مش فاهم، و الحريق في نفس اليوم و في الاخر يقول ماس كهربي برضه مش فاهم و طبعا انا مش بتهم حد انا بس “بتسائل” ان ليه حوار الحرايق و الكلام ده محصلش منه قبل كدة ليه ولا الماس الكهربائي ده بيظهر ازاي، الله اعلم!!

الغريب بق اكتر ان برضه رغم ده كله مسمعناش وجود الأجندات الخارجية او الداخلية حتى حد من الأمناء دول ماسكهم، وبالمناسبة انا مش شايف ان امناء الشرطة حاليا مؤهلين للمنصب ده بسبب الدرجة الثقافية و الفكرية و التربوية اللي تقريبا منعدمة عن كتير منهم ! لدرجة ان واحد من امناء الشرطة على قناة الجزيرة مصر معتبر ان الرشوة دي اسمها “مصلحة” لكن مش رشوة لا سمح الله!.. والنبي ده اسمه كلام ؟

هو مش المفروض ان امين الشرطة او اي واحد في جهاز الشرطة يكون واخد شهادة من جهة معينة او كلية معينة علشان حتى يكون اسلوبه في الكلام متحضر شوية و يكون محترم ؟ ولا هما كانو عايزين اساسا من الاول “حمير” علشان يعرفوا يوزعون عليهم اجندات براحتهم ؟ ولا ايه النظام بالظبط ده اللي نفسي افهمه … الشعب يتسائل.. وطبعا عكس يتسائل مش يتصلب!!

المهم انا ماليش دعوة بالمطالب المشروعة اللي ليهم حق فيها، و لكن المطالب التانية اللي مش مشروعة تقريبا و اللي حصل في نفس اليوم من احداث بيثيروا فضولي و بيخلوني أتسائل … و للأسف الجيش تقريبا “فشخهم” سوري على اللفظ بس انا بحب التلقائية ولاموئخذة !.. انا والله مش عاجبني تصرفات الجيش من ناحية التعذيب بس يا ترى الجيش كان المرة دي حق الناس اللي كانوا بيتفش*** من امناء الشرطة “المساكين” ؟ ولا ايه برضه مش عارف بس برضه مش تصرف كويس من الجيش ضرب المتظاهرين أيا كان الا في حالة الشغب ممكن!!

على العموم ده مش نهاية الكلام علشان انا بتسائل و الشعب بيتسائل و انا و انت !.. و هنعرف مين صاحب الأجندة في الاخر! ؛)

معلش تالت مرة من عدم دقة الكلام و مش مترتب كدة بس علشان بكتب من الموبايل و معلش والله بس النت عندي اساسا مش شغال بسبب عطل كدة بقاله كام يوم، و يا رب الجديد يكون احسن و مصر فوق الجميع !

